Jag har provkört framtiden. Fick en enormt vill-ha-känsla. Synd bara att jag inte har råd med den. Ännu…
Första gången jag körde en elbil var 1993 då jag besökte en kille som byggde om vanliga bilar vid Bröndomevägen strax utanför Kungsbacka. Det har hänt en hel del sedan dess. Från noll till etthundra på fyra komma fyra sekunder. Nästan ljudlöst. Man hör bara ett svagt surr från elmotorn på 350kW. Det är ett enormt sug mest hela tiden när man kör en Tesla Model S. Modellen jag provkörde var den största P85 för strax över 860.000 svenska riksdaler.
Räckvidden är nära Göteborg – Stockholm på en fulladdning. Och man kan köra sträckan helt gratis. Nätverket av Supercharger-laddstationer ger en halv laddning på 20 minuter. Hemma kan du ladda den 5,5 mil i timmen via trefasuttaget. Eller en full laddning över natten för ca 100 kr.
Äger du en Tesla har du tillgång till Internet 24/7. I mitten av instrumentpanelen sitter en 17″-skärm som är konstanst uppkopplad via 3G-nätet. Även när du åker utomlands. Tesla står för roaming-avgiften. Här visas trafikinformation, Google Maps-karta och du styr allt via pekskärmen. Operativsystemet är Android, Google äger 7% av Tesla. Vid parkering visas avståndet till trottoarkanten så du kan stanna med millimeterprecision. Givetvis finns det också en kamera som är riktad bakåt så du kan titta på bakomliggande trafik om du vill.
När det gäller krocksäkerheten uppges den vara den säkraste i klassen. Den saknar ju ett stort motorblock och har istället en stor deformationszon. Och invändigt är golvet i princip plant eftersom det inte finns någon kardanaxel i mitten av bilen.
Lastutrymmet är 150 liter under huven och 745 respektive 1645 liter med sätena upp/nedfällda. Alltså 895 till 1795 liter. Alltså något mellan en Volvo V60 och Volvo V70.
Som familjebil är den helt perfekt med 5 + 2 sittplatser. Det går nämligen att sätta i två extra sittplatser längst bak för barn under 1.40 meter.
Elon Musk som är en av grundarna till Tesla Motors och
Tesla Motors har släppt patenten fria för att få fart på utvecklingen av elbilar. Patenten gäller bl.a. laddningstekniken. (Själva batterierna är framtagna tillsammans med Panasonic och ingår inte i de fria patenten).
Hela batteripaketet går förresten att byta på 90 sekunder!!!
Tesla fick kritik för att ha för låg markfrigång. De skickade då ut en uppdatering vilket automatiskt höjde samtliga bilar i världen med 7,9 mm (5/16″). Hur coolt är inte det? Eller som Elon Musk säger ”The word ’recall’ needs to be recalled,”. Ett verkstadsbesök är inte längre nödvändigt.
Hoppas att det snart blir mer fördelaktigt att köpa och äga en Tesla i Sverige. Norge som har bättre subventioner är den billigare att äga än en Volvo V60 D5.
Är du nyfiken på Tesla, provkör en du med!
Översikt laddstationer i Sverige.
Tesla Club Sweden
Tesla Firmware
10 vanligaste frågorna
Installationsbeskrivning för elektriker
RRS feed