Jag har blivit med båt! En gammal Vator 17R från 1978 med en Mariner 90 hk från 1998. Men det är lite att greja med innan den blir redo att sjösättas. Läs om projektet här!
En båt från 1978 har varit med om en del strapatser, speciellt denna som fått ny motor hela 3 gånger. Så den har fått jobba hårt nere i Torekov ut till Hallands Väderö. Men nu är den min och det kommer bli kul att få den iordning. Om sjösättningen är målet så är resan dit halva nöjet. För det är lite att greja med innan allt fungerar som det ska.
Ok, det är bara att sätta igång och beta av checklistan!
Först, fixa en ok arbetsplats!
Fick låna en 80-kärra för att få hem båten på E6.
Skruvade av 30-kärrans hjulaxlar och tog hem dem för att renovera dem och ersätta hjulen och sedan kunna hämta 30 kärran och då sätta på de nya hjulen med renoverade axleltappar.
Hittade samma dimension på hjulen på Bahuaus och en nätbutik som verkar skicka från Danmark för halva priset. Men det var lite lång leveranstid och jag ville gå upp i storlek. Kikade på Biltemas KPL HJUL 165RX13C 4/100 OPEL men det landade sedan i Julas hjul då centrumhålet är 60 mm vilket passar mina axeltappar.
När jag skrapat av rosten på axeltapparna och målat dem med två lager skyddsfärg blev det riktigt snyggt! Klart de ska på kromade hjulmuttrar!
Var uppmärksam när du köper däck! Samma hjul/däck på Jula och Biltema kan i princip komma från helt olika årtionden. De fräschaste jag hittade var stämplade 4418 som betyder att de är tillverkade vecka 44 2018 och på samma hylla låg däck från vecka 42 2016.
Köpte ett nytt grymt bra AGM-batteri. Ett dåligt batteri kan vara orsaken till att power-trim-reläerna har slutat fungera eller bli dåliga med tiden eftersom det kan bildas loppor på relästiften. Anslöt de grövre kablarna till motorn direkt till batteriet via den befintliga huvudströmställaren. Rensade bort en hel massa lösa kablar som verkar ha använts till lanternor eller matningsspänning till styrpulpeten men som nu var avklippta.
Det gamla filtret såg inte helt tillförlitligt ut. Lika bra att byta ut!
Jag virade tre varv gängtejp på nipplarna till det nya filtret för att säkra en tät anslutning.
Mer info på g…
Mer info kommer, men jag fann att en av kablarna från trigger-spolarna under svänghjulet var dålig kontakt och hade ett skadat hölje vilket kan leda till överslag.
Jag började med att sätta dit nya tändstift och kontrollera gnistan genom att ansluta en laddkabel i gängorna och andra ändan i en jordpunkt. Dra runt motorn och se gnistan visuellt! Mycket riktigt, det översta tändstiftets gnista var betydligt svagare än de andra två. Säkert därför som den bara gått på två av tre cylindrar.
Läste mig till i en servicemanual jag fått tag på att tändspolarna är beroende av varandra. Det behöver alltså inte vara den tändspole som är ansluten till just det svaga tändstiftet det är fel på utan det kan vara någon av de andra då de delar jordpunkt. Jag bytte därför ut en av dem i taget och det visade sig att den understa tändspolen falerade. När den var bytt fick alla tändstiften starka, fina gnistor! Nu fungerar motorn som den ska! Men oj vad det rykte. Så mycket så brandvarnaren i källaren gick igång då dörren var öppen 🙂 Men det slutade efter ett tag. Troligen har motorn körts på 2 cylindrar ett tag så det ansamlats en del olja och bäck i den förgasare som varit vilande.
Mer info på g…
När batteriet väl var på plats visade det sig att man bara kunde hissa motorn uppåt, inte nedåt. Inne i motorn sitter det 2 st reläer. Det ena saknade fuktskydd och jag misstänkte därför att det var bytt sedan tidigare.
Tog ur reläerna och mätte upp dem i testbänken. Båda såg ut att fungera som de skulle, d.v.s. när man anslöt 12 V så slog de till och man fick kontakt mellan två bleck. När strömmen slogs av återgick reläerna till de andra polerna. Men när de sattes i motorn gick det bara att tilta åt ett håll, alltså fälla ner riggen. Bytte plats på reläerna och då gick det bara att tilta nedåt, inte uppåt. Valde att beställa hem två nya reläer vilket löste problemet. Gissar att ett dåligt batteri kan ha gjort att det bildats loppor på reläpolerna vilket kan göra att det visserligen mäter rätt men kanske inte orkar överföra tillräckligt mycket ström för att trimmotorn skall orka dra.
Bytte ut alla bränsleslangar och det externa bränslefiltret för att säkra rent bränsle till motorn. Det här bränslefiltret kändes inte som att den gjorde sitt jobb helt tillförlitligt, iallafall inte när man ser utsidan.
Inne i motorn sitter det också ett litet bränslefilter som är bra att byta lite då och då.
Drevoljan skall bytas innan säsongen. Man skruvar ur tre skruvar så rinner oljan ur. Samla upp den i ett oljetråg eller liknande. För att fylla på ny drevolja använder man en fiffig pump som man ansluter till den nedre oljetappen och så pumpar man in olja tills det rinner ut en skvätt i en av de andra oljepluggarna i ovankanten. Sedan är det bara att byta packningarna på skruvarna och skruva tillbaka, först de översta sedan snabbt ta bort pumpen och sätta dit den understa skruven som också har en magnet.
Ratten gick inte att rubba. Troligtvis har styrstången ärgat igen i motorinfästningen. Lossade styrningen vid motorn och bankade igenom styrtappen. 1 millimeter i taget eftersom båten tog emot så var det svårt få riktig kraft i slagen.
När tappen var i nivå med röret använde jag en kort bult för att banka på den som i sin tur bankade på tappen. Fortsatte så tills bultens längd inte längre räckte till. Bytte till en längre bult och fortsatte med ytterligare en lång bult tills styrstaget tillslut trillade ut på andra sidan!
Sedan behövde genomföringen göras rent. Skaffade en rund stålborste som jag satte på borrmaskinen. Sprutade in lite rengöringsvätska och körde runt med borsten tills rosten var borta. Monterade tillbaka styrstaget och oljade kolven med marinfett. Nu fungerar styrningen hur bra som helst igen!
Mer info om hur man gör för att laga styrningen på en styrpulpet finns på denna sidan.
Uppdaterat 2022-05-20. Från i år är båten utrustad med hydraulisk styrning!
Mer info på g…
Gelcoaten är väldigt matt. Hela skrovet skulle må bra av att poleras.
Skrovet har också ett antal repor, små skruvhål och märken som jag skulle vilja fylla i. Den gula färgen är av kulör RAL 1007 (enligt ett forum jag hittade som inte längre verkar vara uppe) men eftersom skrovet är solblekt är det ingen större idé att jaga rätt på originalfärgen. Det funkar fint med gul Gelcoat som finns i de flesta marina butiker.
Bottenmålning. Tejpar vattenlinjen och rollar på 1,5 liter bottenfärg från Biltema.
1 st 60Ah AGM-batteri | 1.800 kr |
2 st hjul till 30-kärran | 3.000 kr |
2 st power tilt relän men det visade sig inte vara exakt samma fäste som originalen (gummibussning saknades) |
360 kr |
2 st power tilt relän med rätt infästning | 519 kr |
3 st tändstift BUZHW-2 | 747 kr |
Internt bränslefilter | 75 kr |
3 st oljepluggspackningar till drevhuset | 33 kr |
Externt bränslefilter | 709 kr |
3 meter bränsleslang | kr |
Slangklämmor | kr |
Gängtejp | 40 kr |
5 st Gångjärn | kr |
3 st Excenterlås | kr |
3 st Lockbeslag | kr |
Quicksilver Växelhusolja 2-35 | 253 kr |
Gul Gelcoat | 159 kr |
2 liter Bottenfärg | 300 kr |
Dubbel spolmuff | 160 kr |
Pump för växelhusolja | 75 kr |
Fettspruta | 349 kr |
Marint konsistensfett | 427 kr |
Marint konsistensfett med fettkanon | 399 kr |
Rollerhylsa till bottenfärgen | 25 kr |
Bergskilar | 249 kr |
4 st förtöjningslinor med integrerade ryckdämpare | 1.200 kr |
Klass-3 lås med kätting | 1.089 kr |
Bra film när man behöver byta impeller på en Mariner/Mercury.
Hittade ett vettigt båtlarm till en bra peng som fungerar alldeles utmärkt och visar var båten befinner sig i Google Maps!
Bra jobbat!
Antar att det var en sprialstålborste du använde.
Angående tändspolarna, jag antar att du bara köpte in en styck och fungerade tilten efter att du bara bytt relät?
Ja jag använde en rund stålborste. Kommer snart finnas till försäljning här på sidan! Tilten löstes med ett nytt relä. Bytte plats på dem och kunde på så sätt härleda felet till ett falerande relä trots att de båda såg ut att vara ok i mätbänken. Troligtvis en loppa på blecket inne i relät. Fick med en ny tändspole vid båtköpet men de hade bara provat byta till tändspole till det svaga tändstiftet vilket ju var logiskt men tändspolarna är beroende av varandra och det var den understa det var fel på.
Hans-Ove var fick ni tag i den gula färgen?? Finns det färgnummer tacksam för svar
https://www.hjertmans.se/produkter/batvard-farg/spackel/gelcoatspackel/gelcoatspackel-309-gul
Det är nog inte exakt originalfärg men eftersom originalfärgen på båten blekts med tiden tycker jag detta fungerar tillräckligt bra. Enligt ett forum jag hittat tidigare (som inte verkar vara igång längre) är Vator originalkulör RAL 1007.