Har du en styrpulpet med utombordare där ratten inte går att rubba? Lugn, så här fixar man det!
Skaffade en Vator 17R sommaren 2020 som var i behov av renovering. Bland annat fungerade inte styrningen. Om ratten inte går att rubba på båten eller där styrningen går trögt har det troligtvis ärgat igen i styrstången i motorinfästningen. Styrvajern och infästningen utsätts för saltvatten och är den inte smord på ett tag blir det rostangrepp inne i motorgenomföringen.
Det är relativt enkelt att fixa själv utan att behöva köpa en helt ny vajer.
- Lossa bulten som ansluter vajern med styrarmen. Skruva bort muttern och banka eventuellt ut bulten
- Dra ut vajern så samtidigt som du bankar ut styrtappen. I mitt fall bankade jag ut den en millimeter i taget eftersom båten/akterspegeln tog emot så var det svårt få riktig kraft i slagen.
- När tappen är i nivå med röret kan man använda en kort bult för att banka på den som i sin tur slår på tappen. Fortsätt så tills bultens längd inte längre räcker till. Byt till en längre bult och fortsätt med ytterligare en lång bult tills styrstaget tillslut trillar ut på andra sidan! Glöm inte dra i kabeln på andra sidan för att hjälpa till utdragningen under tiden.
- Sedan behöver genomföringen göras rent. Använd en rund stålborste som fästs på en skruvdragare. Köp stålborsten här på sidan! Den har perfekt storlek 18×300 mm. Sprut gärna in lite rengöringsvätska t.ex. CRC Power Clean och kör runt med stålborsten tills rosten är borta.
- Montera tillbaka styrstaget och olja kolven med marinfett. Nu bör styrningen fungera igen!
-
-
Styrtapp
-
-
Bult
-
-
Rostig styrstång
-
-
Styrvajer
-
-
Damask
-
-
Packning
-
-
Stålborste
-
-
Power Clean
-
-
Borrmaskin
Och som sagt, stålborsten var ett riktigt bra verktyg för att göra ordentligt rent i genomföringen utan att skada metallen på något sätt. Det finns YouTube-klipp där ute som visar hur man använder smärgelduk eller sandpapper, men det tror jag inte alls är bra på lite sikt eftersom det orsakar repor i metallen.
Båt
By Daniel
-
RRS feed