Det var dags att byta bilbatteri på min Volvo V40. På vissa bilar kan elektroniken nollställas och stöldskyddet på bilstereon kan aktiveras. Då måste man leta upp koden för att kunna använda stereon igen, och det är ju inte alltid man har koll på var den finns. Så jag tog det säkra före det osäkra och såg till att bilen hade ström hela tiden under själva batteribytet. Det tog mindre är 10 minuter att sätta i ett nytt bilbatteri med kontinuerlig strömförsörjning.
Vissa dagar ville bilen inte starta. Det klickade bara i elektroniken och startmotorn var död. Mätte upp batteriet till 9V. Fick igång bilen med startkablar och då mätte det 13,5V över batteriet vilket bevisar att generatorn fungerar som den ska. Så jag drog slutsatsen att batteriet började bli dålig på att hålla spänningen.
Det finns speciella anordningar för att kunna byta batteri och samtidigt hålla bilen strömsatt under tiden. Man kan t.ex. ansluta en strömkälla till bilens eluttag i kupén. Jag valde att använda min CTEK-batteriladdare och så letade jag upp en liten 10-mm-mutter att ansluta laddaren direkt till pluskabeln från batteriet.
Japp, ska också ta och byta batteri på bilen.